کد خبر:1453
پ

اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی- نقد و بررسی افکار تشیّع انگلیسی

افکار اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی| نقد و بررسی افکار تشیّع انگلیسی توضیحات: اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی، تشیع انگلیسی رهبری، افکار تشیع انگلیسی، مقاله تشیع انگلیسی ، تفکرات انجمن حجتیه مفهوم شناسی تشیع انگلیسی : قبل از طرح واژه تشیع انگلیسی، واژه اسلام آمریکایی مطرح شده است. اسلام آمریکایی سید قطب (یکی از اندیشمندان مسلمان […]

افکار

اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی- نقد و بررسی افکار تشیّع انگلیسی

 

 

توضیحات:

اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی، تشیع انگلیسی رهبری، افکار تشیع انگلیسی، مقاله تشیع انگلیسی ، تفکرات انجمن حجتیه، جریان شناسی شیرازی ها

 

 

مفهوم شناسی تشیع انگلیسی :

قبل از طرح واژه تشیع انگلیسی، واژه اسلام آمریکایی مطرح شده است. 

 

اسلام آمریکایی و تشیّع انگلیسی

 

اسلام آمریکایی

سید قطب (یکی از اندیشمندان مسلمان مصری) اولین بار واژه اسلام آمریکایی را مطرح کردند. درمقابل اسلام آمریکایی، اسلام راستین قرار دارد.

 

کلیدواژه اسلام آمریکایی توسط حضرت امام خمینی ( ره) اولین بار درسخنرانی سال ۱۳۶۲ پرداختند، مطرح شد.

 

سپس این کلیدواژه در منظومه فکری مقام معظم رهبری (حفظه الله) بارها مطرح شده و ایشان اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی مطرح کردند و ویژگی هایی برای این دو قرائت از اسلام بیان نمودند.

 

 

شاخه های اسلام آمریکایی :

۱- اسلام متحجر⬅️ داشتن قرائت تند، خشن و افراطی نسبت به اسلام وخارج کردن بسیاری از مسلمانان از دایره دین. نتیجه =ایجاد جنگ های داخلی
۲- اسلام سکولار ⬅️منحصر کردن دین درمباحث فردی و عبادی. نتیجه :جداسازی دین از سیاست.

 

واژه #تشیع_انگلیسی در سالهای اخیر در گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده و در هدف و نتیجه با اسلام آمریکایی مشترک است.

 

 

علت نامگذاری تشیع انگلیسی :

 

۱- تلاش و فعالیت های استعمار انگلیس به هدایت و گسترش رفتارهای فرقه گرایانه در شیعه

۲- قرار گرفتن انگلیس به عنوان پایگاهی برای جریانهای فرقه‌گرایی شیعه

 

 

 

تشیع انگلیسی وصف یک افکار و اندیشه است و منظور فرد یا گروهی خاص نیست.

 

 

 

اهداف دشمنان اسلام از تقویت تشیع انگلیسی:

۱- تبدیل کردن جاذبه های اسلام ناب به دافعه
۲- به خدمت گرفتن افراد وگروه های شیعی برای مقابله با آرمان های انقلاب و ایجاد مانع برای حرکت های طاغوت ستیزانه اسلام ناب.

 

 

 

جریان‌‌های مروج تشیّع انگلیسی 

 

۱- انجمن حجتیه

اطلاعات عمومی:

نام کامل: انجمن خیریه حجتیّه مهدویّه
تاسیس: در سال ۱۳۳۲ش محفلی در تهران با عنوان انجمن ضد بهائیت تشکیل شد که بعد‌ها در سال ۱۳۳۶ش نام «انجمن خیریه حجتیه مهدویه» به خود گرفت.
موسس:شیخ محمود ذاکر زاده تولایی معروف به حلبی که از خطباء مشهد بوده.
هدف: این انجمن با هدف مبارزه با بهائیّت و زمینه سازی برای ظهور تاسیس شد که دچار انحرافاتی شد.

 

 

لوگو انجمن حجتیه

انجمن حجتیّه

 

 

بیوگرافی شیخ محمود حلبی:

درسال ۱۲۷۹ متولد شد و در نوجوانی طلبه شد، در جوانی تصمیم گرفت با یکی از دوستانش به نام سید عباس علوی به تحقیق درباره بهائیّت بپردازند و با آن مقابله کنند امّا سید عباس پس از مدتی از بهائیان تاثیر می‌پذیرد و به فرقه ضاله گرایش پیدا میکند تا حدی که مبلّغ بهائیت می‌شود، همین ماجرا عزم شیخ محمود برای مبارزه با بهائیت را تشدید کرد. شیخ محمود تا پیش از کودتای ۲۸ مرداد در زمینه سیاسی نیز فعالیت داشت و جزء مبارزان ملی شدن صنعت نفت به حساب می آمد و در انتخابات مجلس هفدهم هم شرکت کرد اما رأی نیاورد. ایشان پس از سرخوردگی در مسائل سیاسی از سیاست کناره گرفت و سال۱۳۳۲ #انجمنی را تشکیل داد که بعدها معروف به انجمن حجتیه شد.

 

نظام آموزشی انجمن_حجتیّه:

کمیته‌های آموزش، تحقیق و پژوهش، ارتباط با خارج و همچنین کمیته ارشاد، اقدامات انجمن حجتیه را به انجام می‌رساندند و هر یک از این کمیته ها فعالیت مخصوص به خود را داشت.

 

تفکرات انجمن حجتیه

 

۱-تقابل با علوم نظری: حلبی با مسائل برهانی و عرفانی مخالف بود و از پیروان مکتب تفکیک به حساب می آمد و در این مساله از استادش میرزا مهدی اصفهانی متأثر بود.

 

نظر حلبی درباره فلاسفه: او در دروس معارف الهیه درباره فلاسفه چنین می‌گوید: خاک بردهانشان و آتش بر زبانشان. همو درسخنرانی‌هایش از ملاصدرا به ملا تحتا یاد می‌کرد…

 

۲- افراط گرایی مذهبی و فرقه گرایی:
انجمن، نسبت به شعائر مذهبی تشیع نگاهی تند و افراطی دارد و در گفتمان آن تقابل مذهبی شیعه و سنی پر رنگ است.

 

۳-عدم دخالت دین درسیاست:
جداسازی دین از سیاست در تفکر انجمن ابتدا به عنوان یک تاکتیک مطرح بود ولی به مرور به اصلی استراتژیک تبدیل شد تا حدی که در اساسنامه انجمن، حق انجام کارهای سیاسی از اعضاء سیاسی سلب شد.

 

۴- تقابل با انقلاب اسلامی:
با ایجاد شبهاتی تلاش داشتند نظر مردم را درباره انقلاب متزلزل کنند مانند:
باطل بودن حکومت های قبل ظهور ( مانند تفسیر غلط از حدیث رایة)، غلط دانستن کشته شدن مردم در مبارزه با طاغوت و هدر دانستن خون آنها، عدم جواز تشکیل حکومت بوسیله غیر معصوم و….
مواضع و تعابیر حلبی هم نسبت به امام خمینی (ره) گاهی تند و طعن آمیز بوده.

 

مواضع امام(ره)نسبت به انجمن حجتیّه

قبل از انقلاب مانند برخی مراجع دیگر فعالیتهایشان که در مقابله با بهائیت بود را تائید کردند و مدتی هم اجازه استفاده از وجوهات شرعیه را دادند اما پس از مدتی با توجه به فعالیت و افکار انحرافی انجمن، امام خمینی ره مواضع جدی و شفافی علیه آنها اتخّاد کردند و اجازه استفاده از وجوهات شرعیه را نیز سلب کردند.

امام خمینی و انجمن حجتیه

 

اعضای انجمن: قبل از انقلاب از مدارس، نخبگان و مذهبیون پذیرش میکردند مانند مدرسه علوی. بعد از انقلاب اعضا سه دسته شدند:
۱. به انقلابیّون پیوستند.
۲. بی تفاوت ماندند.
۳. به انجمن پایبند ماندند.

 

اعلام تعطیلی انجمن حجتیه:

سرانجام پس از سخنرانی امام خمینی ره در ۲۱ تیرماه سال۱۳۶۲، انجمن بیانیه‌ای داد و تعطیلی‌اش (نه انحلال) را اعلام کرد، و از آن پس علیرغم اعلام تعطیلی فعالیتهای خود را به صورت مخفیانه انجام می دادند و تا به امروز، فعالیت ها و حیات فکری انجمن ادامه داشته و البته در سالیان اخیر، بزرگان انجمن در جلساتی رسما اعلام تشکیلات نیز نموده‌اند.

 

فعالیّت کنونی انجمن:

با مرگ حلبی در دی ماه سال۱۳۷۶ سید حسن افتخارزاده به عنوان پدر معنوی انجمن به فعالیّت می‌پردازد.
درحال حاضر غالب فعالیتها با گرایش فرقه گرایی و مخالفت عملی با وحدت و حکومت اسلامی است…
امروزه تمرکز بر تقابل بین شیعه و سنی به عنوان یکی از گفتمانهای اصلی انجمن قرار گرفته.

 

🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷

 

 

۲- جریان شناسی شیرازی‌ها

این جریان در ابتدا توسط سیدمحمد شیرازی فرزند سید مهدی به نیت گسترش ابعاد سیاسی مذهبی دین اسلام پایه گذاری شد ولی در ادامه فراز و فرودهای فراوانی داشته که به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم:

 

فرزندان سیدمهدی حسینی شیرازی :
_ سید محمد
_ سید حسن
_ سید صادق
_ سید مجتبی

فرزندان سید مهدی شیرازی

 

بزرگترین چالش زندگی سیدمحمد شیرازی، اعلام مرجعیت او بود که توسط علمای آن زمان رد شد.

علت رد مرجعیت توسط مراجع مطرح  نداشتن شخصیت برجسته‌ی علمی.

 

 

مخالفان مرجعیت سیدمحمد شیرازی علمای زیر بودند:

 

⭕️ آیت الله شیخ یوسف حائری خراسانی (ره): «ایشان قطعا مجتهد نیست و لذا تقلید از وی جایز نمی باشد.»

آیت الله شیخ یوسف حائری خراسانی (ره)

 

⭕️ آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی (ره): «نه نزد ما درس خوانده و نه در حوزه نجف تا به علمش پی برده باشیم. اجتهاد او نزد ما به دلیل شرعی محرز نیست.»

آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی (ره):

 

⭕️ آیت الله خویی (ره): «چون شخص مذکور تحصیلاتی در حوزه علمیه نجف اشرف نداشته و از تحقیقات علمی و حوزوی در دسترس نیست، اجتهادش برای ما ثابت نشده است. علامه حجت الاسلام و المسلمین شیخ یوسف خراسانی حایری، دامت برکاته نظر به عدم اجتهاد وی داده‌اند و ایشان از اوضاع او از ما آگاه تر است.»

آیت الله خویی

 

در مقابل شیرازی ها شروع به حمله و توهین به این علماء کرده تا جایی که سیادت آیت الله خویی (ره) را زیر سوال بردند.

 

 

این مطلب را هم بخوانید: آیا فردی که ضریح را لیس می زد، وابسته به فرقه شیرازی است؟

 

 

سیدمحمد شیرازی، در زمینه‌های مختلف مذهبی_سیاسی فعال بود و رهبری دو مجموعه را بر عهده داشت.

 

۱- مجموعه‌ای با رویکرد مذهبی 
برادرش سید حسن شیرازی مدیریت این مجموعه را برعهده داشت.

برخی ویژگی‌های این مجموعه :
_ وجود تفکرات تند و افراطی در این مجموعه
_ پررنگ بودن تقابل بین شیعه و سنی
_ دور بودن از مسائل سیاسی و انجام فعالیت‌های صرفا مذهبی
_ مقابله با تفکرات کمونیستی

 

۲- مجموعه‌ای با رویکرد سیاسی تحت عنوان “جنبش الطلائع الرسالیة (پیشروان مکتبی یا مبلغان طلایه دار)” ⬅️سید محمد تقی مدرسی مدیریت این مجموعه را برعهده داشت.

برخی ویژگی‌های این مجموعه :
_ انجام فعالیت های حزبی (هر چند از عنوان حزب استفاده نمی‌کردند)
_ قرار دادن مرجعیت سیدمحمد شیرازی در راس هرم خود
_ قرابت در برخی افکار و اندیشه با اخوان المسلمین

 

 نکته :فعالیت این جنبش با ورود سید محمد شیرازی به ایران، در ایران ادامه پیدا کرد!

 

الطلائع الرسالیة در کربلا تشکیل شد ولی با استقرار سیدمحمدشیرازی گسترش پیدا کرد. این جنبش دارای شورای مدیریت بود و اعضای شورا مکلف به پیشبرد اهداف جنبش در کشورهای حاشیه خلیج فارس شدند و بر همین اساس این جنبش سه سازمان زیر نظر خود تشکیل داد:

۱- الثورة الإسلامیة فی الجزیرة العربیة
که با هدف شکل دادن فعالیت های انقلابی در عربستان سعودی به رهبری شیخ حسن صفار شکل گرفت.

۲- الجبهة الإسلامیة لتحریر البحرین با هدف سرکوبی حکومت آل خلیفه و برپایی حکومت اسلامی به رهبری سید هادی مدرسی شکل گرفت.

۳-  منظمة العمل الإسلامی العراقی که با رهبری شیخ جاسم الاسدی معروف به محسن الحسینی در عراق شکل گرفت. این سازمان اسلامی برای پیکار مسلحانه ارزش زیادی قائل بود.

 

مواضع سید محمد شیرازی نسبت به حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی:

نظر ایشان راجع به امام (ره) و انقلاب در ابتدا مثبت بود.
در جریان تبعید امام خمینی(ره) به عراق و در سفر به کربلا سید محمد_شیرازی استقبال بسیار گرمی از ایشان کرد.
در ابتدای جنگ ایران و عراق نیز علیه رژیم بعث موضع گیری می‌کرد و فتوا به کفر رژیم بعث عراق داد و امت اسلام در سراسر جهان را به پیکار با رژیم بعث عراق دعوت می‌کرد. اما پس از مدتی با اوج گرفتن فعالیتهای حزب الدعوه (خط نجف) و حمایت انقلاب ایران از این حزب که به نوعی رقیب شیرازی‌ها (خط کربلا) در عراق محسوب می‌شد، به مرور روابط سیدمحمد شیرازی با انقلاب اسلامی ایران تیره و تار شد و مواضع و نظرات جدید ایشان مانند جایگزینی شورای مرجعیت به جای ولایت فقیه و تخطئه جنگ ایران و عراق در کتابها و عملکرد ایشان محوریت پیدا کرد.

 سر انجام بر اثر مخالفتهای نزدیکان و فرزندان ایشان بر سر جایگزینی شورای مرجعیت به جای ولایت فقیه و زیر سوال بردن ادامه جنگ با عراق، دو تن از فرزندان ایشان دستگیر شدند و فعالیتهای بیت ایشان تحت نظارت قرار گرفت و ایشان درسها و فعالیتهای عمومی خود را تعطیل کرد.
ایشان در سال ۱۳۸۰ شمسی دچار سکته مغزی شد و درگذشت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) دفن شد. . مقام معظم رهبری در پیامی رحلت ایشان را تسلیت گفتند.

 

 

ادامه جریان شناسی شیرازی‌ها و مرجعیت سید صادق شیرازی

 

بعد از وفات سید محمد شیرازی درسال ۱۳۸۰، سید صادق شیرازی توسط بیت شیرازی ها و بدون داشتن هیچ تاییدیه علمی به یک باره از سوی شبکه‌های ماهواره ای به عنوان مرجع تقلید معرفی شد.
پس از آن خط فکری شیرازی ها دچار تغییرات اساسی شد.

 

سیدصادق شیرازی

 

بیوگرافی سیدصادق شیرازی:
متولد ۱۳۲۰ در کربلا

 

اساتید اصلی سید صادق شیرازی:
۱_ پدرش آیت الله سید مهدی شیرازی
۲_ برادرش سید محمد شیرازی
۳_ برادرش سید حسن شیرازی

سید صادق تا سن ۱۹ سالگی نزد پدرش تعلیم دید تا اینکه پدرش به دیار باقی شتافت. در فعالیتهای مذهبی  از بردارش سید حسن، تاثیر پذیری خاصی داشت ولی بطور کلی بیشترین تاثیرپذیری را از برادرش سیدمحمد داشته است.

 

 

سید صادق شیرازی کیست و توهین به شهدای مدافع حرم + فیلم

 

 

مردود بودن اجتهاد سید صادق شیرازی:

۱- عدم تاییدیه از سوی علمای وقت به دلیل نداشتن شخصیت مطرح از لحاظ مقام علمی بین علما.
۲-  اجتهاد سید محمد شیرازی که استاد سیدصادق است، توسط علمای متعدد رد شد، در نتیجه به طریق اولی اجتهاد سید صادق شیرازی مردود می‌باشد.

سیدصادق شیرازی با تأسیس شبکه های ماهواره ای متعدد، سعی در تبلیغ مرجعیت خود را دارد.

 

 شیرازی‌ها در دوره جدید:

 

شیرازی ها پس از درگذشت سیدمحمد شیرازی، علیرغم اینکه در ظاهر برای ایشان احترام خاصی قائلند ولی در نظریه پردازی و فعالیهایشان از نظریات وی عبور کردند به عنوان نمونه سیدمحمد شیرازی در کتابهایش نظریه ولایت فقیه را به اثبات میرساند و از آن دفاع میکند ولی در شیرازی ها در دوره جدید به تقابل نظری و عملی با ولایت فقیه میپردازند.

 با معرفی سید صادق به عنوان مرجع، شیرازی ها از دغدغه های سیاسی و تربیتی خود فاصله گرفته ومتمرکز برفعالیت های

۱- مذهبی با رویکرد فرقه گرایانه و تقابل بین شیعه و سنی و افراط گرایی در مناسک مذهبی
۲-  تقابل با جمهوری اسلامی ایران و نفی ولایت فقیه شدند.

 

 

به عنوان مثال، سید صادق شیرازی در جریان اغتشاشات سال ۱۳۸۸ علنا از اغتشاشگران حمایت کرد.

 

همچمین در جریان آشوب های سال۱۳۹۶ فرزندِ او (سید حسین) ولایت فقیه را به فرعون تشبیه کرده و شهدا و دفاع مقدس را زیر سوال برد و هنگامی که دادگاه ویژه روحانیّت او را برای پاره ای از توضیحات احضار کرد، طرفداران سیدصادق شیرازی به سفارت ایران در لندن حمله کرده و سخنگوی رسمی سیدصادق با حضور در شبکه بی بی سی، از مدافعان حرم با عنوان داعش شیعه! یاد کرد .

 

 

دو رویکرد اساسی جریان شیرازی ها :

 

۱- تقابل مستقیم با نظام جمهوری اسلامی ایران و وسیله قرار دادن فعالیتهای مذهبی خود جهت تقابل با نظام
(مانند نامگذاری روز نصرت عسکریین در مقابل روز جهانی قدس، نامگذاری هفته برائت در مقابله با هفته وحدت و…)
۲-  فعالیت گسترده رسانه‌ای با محوریت تبلیغ مرجعیت سید صادق شیرازی

 

 

هدف شیرازی ها از تبلیغات گسترده

هدف از این تبلیغات گسترده معرفی کردن خود به عنوان جریان اصلی تشیع و تصاحب حاکمیت اصلی شیعی می‌باشد؛ به همین دلیل معمولا برای موسسات و رسانه‌های خود را با عناوین جهانی و بین المللی انتخاب می کنند.

 

شبکه های ماهواره ای سید صادق شیرازی

 

شیرازی‌ها در برابر این پرسش که هزینه سرسام آور شبکه‌های ماهواره‌ای شبانه روزی و تشکیلات وابسته به آنها از کجا تامین میشود هیچگاه پاسخ روشنی نداده اند و تنها راه تامین این هزینه‌ها را وجوهات شرعی معرفی کرده‌اند!

 

 

 

🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
محمدرضا کریمی _ شهره غفاری
زیر نظر حجت الاسلام #مسلم_منفرد

3.7/5 (3 دیدگاه)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید